Fotografija je uvijek tautološka, piše Roland Barthes u svojem kanonskom djelu Svijetla komora. Lula je na njoj nekako uvijek lula. Nekoliko stranica poslije pripomenut će kako ona uvijek prikazuje nekoga ili nešto. Ipak, istraživanje medija, percepcije i manipulacije fotografskom slikom koje su dio fotografske povijesti od ranoga dvadesetog stoljeća, proširit će područje prikazivog i sagledivog kroz fotografski objektiv. Povijest eksperimentalne fotografije dugačka je i u njoj gotovo opća mjesta predstavljaju avangardna istraživanja autora poput, primjerice, Mana Raya i Laszla Moholy-Nagyja. Emancipacija fotografije od uvriježene reportažne portretne i dokumentarne zadaće posebno dolazi do izražaja šezdesetih godina prošlog stoljeća kada ona postaje suputnicom novih umjetničkih medija, posebice performansa i land arta, i sudionicom previranja koje će dovesti do odvajanja pojma umjetnosti od tradicionalno shvaćenoga umjetničkog objekta.
Fotografija je uvijek tautološka, piše Roland Barthes u svojem kanonskom djelu Svijetla komora. Lula je na njoj nekako uvijek lula. Nekoliko stranica poslije pripomenut će kako ona uvijek prikazuje nekoga ili nešto. Ipak, istraživanje medija, percepcije i manipulacije fotografskom slikom koje su dio fotografske povijesti od ranoga dvadesetog stoljeća, proširit će područje prikazivog i sagledivog kroz fotografski objektiv. Povijest eksperimentalne fotografije dugačka je i u njoj gotovo opća mjesta predstavljaju avangardna istraživanja autora poput, primjerice, Mana Raya i Laszla Moholy-Nagyja. Emancipacija fotografije od uvriježene reportažne portretne i dokumentarne zadaće posebno dolazi do izražaja šezdesetih godina prošlog stoljeća kada ona postaje suputnicom novih umjetničkih medija, posebice performansa i land arta, i sudionicom previranja koje će dovesti do odvajanja pojma umjetnosti od tradicionalno shvaćenoga umjetničkog objekta.
Već je niz godina godišnja izložba Hrvatskog fotosaveza zbog izvrsnog izbora kustosa, ali i neortodoksnog odnosa prema mediju i njegovim rubnim područjima uglavnom u samom vrhu godišnje izlagačke djelatnosti u Zagrebu. To se pravilo potvrdilo i ove godine, s autorskom koncepcijom Sandre Križić Roban, Irene Gessner i Ivane Hanaček, izložbom podugačka naslova koju je, koliko god da je prohodna i lako saglediva, zbog obilja informacija, tekstova i popratnih sadržaja bilo teško napustiti. Koncepcijski okvir izložbe Nulta točka značenja: nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna i konceptualna fotografija u Hrvatskoj djeluje precizno definiran podnaslovom. Dva negativna termina koja slijede iz naslova dodatno ljušte bilo kakav opisni ili narativni tračak, da bi se redukcija podvukla terminima vezanima uz umjetničke pravce druge polovine dvadesetog stoljeća koje izdvaja upravo tautološka sprega jezika i slike. S druge strane, pojmovi iz kojih se generiraju stilske odrednice poput ‘elementarnog’ i ‘konceptualnog’ upućuju na strujanja i postupke koji na velika zvona raskidaju s medijem kao posvećenim poljem umjetničke istine.
Ipak, rad koji uvodi u izložbu ispod monumentalne kupole umjetničkog paviljona fotografska je instalacija Edite Schubert Horizonti (1999.) što svojom vizualnom klopkom određuje kretanje unutar i oko kružnog prostora, a fotografiju koristi tek kao materijal za izgradnju perceptivnih lovki za promatrane i one što gledaju. Kružni objekti, postavljeni u visini očiju odrasle osobe, sačinjeni su od niza crno-bijelih fotografija na kojima se spajaju vizure od toskanskih gradića do Zagreba, Venecije, Mainza i otoka Vira. Kao što ćemo nekoliko puta utvrditi na izložbi, fotograf i autor nisu uvijek jedinstvena osoba, tako da je u ovom slučaju autorica ta koja spaja horizonte vlastitih i tuđih snimaka. Koliko doista taj rad ispunjava očekivanja zadana podnaslovom? Teško da je analogna fotografija pejzaža, čija je medijska aura u ovom slučaju isprana procesima fotokopiranja i plastifikacije, nefunkcionalna[1] jer je sastavni element objekta i instalacije same. Prikaz na fotografijama i onaj koji se u fiktivnom totalu horizonta stvara pogledom i pokretom doista se razlikuju, tako da je njegova istinosna vrijednost ne samo iskrivljena nego umnažanjem i manipulacijom doslovno poništena. A vrijeme nastanka rada, na samom izmaku dvadesetog stoljeća, ukazuje da je iskustvo elementarnih i konceptualnih postupaka u fotografiji, i u slučaju same autorice, prisutnije u nekoj povijesnoj perspektivi. Tome svemu unatoč, doživljaj Horizonta i tjelesno iskustvo zatvorena obzora, izvana i iznutra[2], fizički, neposredno, jasnije od bilo kakva teksta priprema posjetiteljice i posjetitelje da odustanu od predodžbe fotografije kao narativnoga ili opisnog medija za prikaz svjedočanstva, osoba i krajolika, i da u fotografiji, osim navedenoga nefunkcionalnog, neprikazivačkog, elementarnog, konceptualnog, osvješćuje i pojmove poput generativnog, procesualnog, nereprezentacijskog i neadekvatnog.[3]
Ishodište istraživanja koje fotografiju postavlja onkraj narativa i medija, u rastezljivo i nepredvidivo polje eksperimentalnog, prema riječima Sandre Križić Roban, fotografija je praznog izloga u Vlaškoj ulici u Zagrebu, nasuprot tadašnjem kinu Studio, koju je prema uputama Josipa Vanište snimio fotograf Pavao Cajzek 1960. godine. Godinu dana poslije ona će, izmijenjenog kadra i dimenzija prilagođenih formatu reproduciranog izloga rabljenom robom, obilježiti djelovanje protokonceptualne umjetničke skupine Gorgona[4] i naći se na stranicama prvog broja anti-časopisa Gorgona kao njegov jedini sadržaj. Predočivo je svedeno na prazninu, na odsutnost koja se kroz osamljeni dućanski izlog i napuštene police konkretizira. Autorstvo je, pak, podvojeno na osobu koja je potencijalni kadar prepoznala i osmislila, i fotografa koji je pritisnuo okidač. Manipulacija kadrom, prijelaz slike iz medija u medij, sadržaj koji ne dokumentira, ne priča, ne svjedoči o čemu ili afirmira medij, sam značajke su koje ova fotografija u potpunosti ili djelomično dijeli s ostalim fotografskim postupcima i radovima prisutnima na izložbi. Tridesetak godina nakon toga, ratne 1993. u Dubrovniku Slaven Tolj realizira rad Prekinute igre upravo fotografijama koje je snimio Boris Cvjetanović. Autor u ovom slučaju prisvaja, uvjetno rečeno, ili tek detektira pronađeni prizor uz pomoć tuđega fotografskog zapisa: Cvjetanović fotografira dječju igru i teniske loptice zastale među kamenim lišćem kapitela pilastara sjevernog zida dubrovačke katedrale. Intervencija slučaja, doslovno posljedica igre koja se u određenom vremenu sklonila s gradskih ulica i trgova, objašnjena je fotografskim prikazom koji se mogao dogoditi prije njezina nastanka i na ovaj način postavljena tumači se kao naknadan upis u sjećanje.
Najveći dio izložbe očekivano čine djela autora koji su se afirmirali upravo u području konceptualne umjetnosti i pripadaju razdoblju 70-ih godina prošlog stoljeća. Sandra Križić Roban u uvodnom tekstu ističe upravo projekt Nova fotografija, seriju izložbi posvećenu suvremenim istraživanjima u fotografiji koju su zajednički organizirali Razstavni salon Rotovž u Mariboru, Galerija suvremene umjetnosti u Zagrebu i Muzej savremene umetnosti u Beogradu. Projekt, koji je imao četiri izložbena izdanja (1973., 1976., 1980. i 1984. godine), naglasak je imao upravo na fotografiji kojom su se koristili autori koji nisu po vokaciji i obrazovanju fotografi, i koji se njome ne služe ‘u smislu ispitivanja samog medijuma, već fotografijom kao sredstvom specifičnog umetničkog izražavanja’. Serija izložbi, kao i stranice časopisa za fotografiju SPOT u tadašnji jugoslavenski kulturni kontekst dovode neke od najznačajnijih autora konceptualnih i postkonceputalnih umjetničkih praksi, prepoznavajući i usmjeravajući srodna strujanja i istraživanja u lokalnoj sredini. U tekstu ‘Fotografija kao delo umetnika’ Jerko Denegri objašnjava zašto se fotografija očekivano uključila u krug raznolikih izražajnih postupaka pomoću kojih su se strukturirali novi umjetnički govori: zbog ‘sposobnosti direktnog prikazivanja, kao i zbog svojih mogućnosti čisto misaonog strukturiranja’. Njihov se raspon kretao od aproprijacije sirovoga fotografskog materijala iz svijeta masovnih medija koju je pop art i novi realizam provodio šezdesetih godina, do analize i provjere umjetničkog jezika za što se fotografski medij pokazao kao iznimno podatan upravo zbog svoje prirode. ‘Fotografija kao medij koji je više od drugih u stanju da mehanički i bez iskrivljene ekspresije sažima suštinu jedne određene zamisli postaje sve raširenije sredstvo prenosa tih novih formulacija: jer, ona sama po sebi nije (...) jedan autonomni estetski objekt, već je uvek samo pokazatelj ili prenosnik tokova jedne misaone operacije koja, zapravo, nužno mora da čini temelj i jezgre umetnikovog konkretnog subjektivnog pristupa.’[5] U zaključnom dijelu uvodnog teksta Sandra Križić Roban još jednom podcrtava konceputalističko ishodište nove fotografije, ali i navodi kako je stvarnosti na izvjestan način ‘oduzet identitet, a tematski prikazi na razini su ideje o ‘nefunkcionalnoj’ fotografiji koja niti prikazuje niti pripovijeda.’[6] Govor, u formi popratnih intervjua koji su pridruženi uglavnom svim pojedinačnim radovima u postavu, dan je samim umjetnicima ili, u iznimnim slučajevima, ovlaštenim tumačima njihovih radova. No upravo se neposredna forma intervjua, koja uz iznošenje stavova o vlastitu radu uvijek nosi određenu dimenziju svjedočanstva o vremenu i kontekstu, manifestira kao veza sa stvarnošću, kao narativ u kojemu se izmjestio punctum neprikazivačke, neadekvatne, nefunkcionalne fotografije.
Poput dobrih duhova izložbe kroz intervjue s umjetnicima provlače se imena legendarnog fotografa Toše Dabca te kustosa Galerije suvremene umjetnosti Radoslava Putara, Dimitrija Bašičevića i Davora Matičevića. Atelijer Toše Dabca, u kojemu su se formirali autori Petar Dabac i Enes Midžić, bio je okupljalište zagrebačke intelektualne i likovne scene onog vremena, dok su Putar i Bašičević, uz Marijana Susovskog, Božu Beka i Davora Matičevića zaslužni za prepoznavanje, afirmaciju i institucionalizaciju nove umjetničke prakse, odnosno generacije konceptualnih umjetnika koja je na scenu nastupila sedamesetih godina.
U dirljivom, iskrenom i duhovitom tekstu Željko Jerman zahvaljuje Radoslavu Putaru na tome što mu je pružio priliku da izlaže i da se bavi umjetnošću, dok Ivan Posavec, koji će poslije postati jedan od najznačajnijih kroničara društvenoga i političkog života u Hrvatskoj, navodi kako mu je Bašičević dao ‘dobre motore’. Fotografski opus Željka Jermana veže se uz pojam elementarne fotografije – dramatičan trag tijela ili geste upisuje na fotografski papir, bez posredovanja kamere i objektiva. Poslije fotoslike radi aplicirajući izravno kemikaliju na fotografski papir. I drugi autori, skloni eksperimentu s fotografskim upisom govore o svom interesu za materijalno i neprikazivo u fotografskom postupku. Goran Trbuljak spominje kako je izložio seriju filmova koji su ostali u negativu: ‘Na tim filmovima snimljen je vjetar, zrak, itd. Nešto što je fotografski i vizualno neuhvatljivo pa je i ideja bila u tome da se fotografije od tih negativa nikada i ne naprave.’[7] S druge se strane Petar Dabac prisjeća kutije papira koju je od nekoga dobio i razvio, iako je pretpostavio da je film osvijetljen. Dabčevi Fotogrami (prije 1975.) nastali su, prema njegovim riječima, igrom slučaja: u aparatu je slučajno ostao negativ koji je trebalo presnimiti, što se pokazalo kao okidač za istraživanje i igru. Enes Midžić je pak eksperimentirao sa već snimljenim fotografijama, u postupku razvijanja i primjene same fotografije, izvodeći od njih interaktivne fotografske knjige i objekte. Kao osobu koja ga je poticala na eksperiment i istraživanje spominje upravo Tošu Dabca, ali i Ivana Picelja i Mihajla Arsovskog. Radikalna istraživanja onog vremena do apsurda dovodi Mladen Stilinović u umjetničkoj knjizi 100% fotografija iz 1975. godine, nudeći samo okvir. Slika više ne treba medij, dovoljan je bio označitelj/okvir da je ustoliči.
Sekvencijalni radovi Tomislava Gotovca i Ivana Faktora fotografiju izmještaju bliže mediju pokretne slike, filma i televizije. Gotovčeva je serija autoportreta Glave 1960. (1960.) nastala iz nemogućnosti snimanja filma, s time da su reference na filmsku povijest ostale, kako u simulaciji sekvenci tako i u izravnim aluzijama na filmske klasike (Dreyerov film Jeanne D’Arc, Godardov Živjeti svoj život). Faktorov Prvi program (1980.) u fotografski medij prenosi sliku koja se pojavljuje na televizijskom ekranu nakon završetka emitiranja dnevnog programa – ‘snijeg’, ali uz posredovanje filmske vrpce. Razlika u upisu slike u različite medije zaslužna je za vizualni šum, odnosno za traku koja se nalazi posred ekrana. Serija od četiri snimke upućuje na filmsko porijeklo eksperimenta, a rad izveden u ovom formatu kao da sažima putovanje unatrag povijesti masovnih medija: od televizije preko filma do fotografije.
Rad Sandra Đukića gubi čitljivost u nesagledivosti opsesivne klasifikacije: 005_018_VANISHING BOOK_2001 sadržaj digitalne fotografije svodi samo na metapodatake, brišući iz njega sliku. Nije potrebno niti naglašavati da je taj ostatak digitalne fotografije izložen u isprintu, uvezan u knjigu, kako bi se pretraživanje svelo na puku slučajnost. Mogućnosti manipulacije digitalnom fotografijom koristi Vlatka Horvat, tako da će njezin Horizont (2009.) predstavljati savršeno spojena linija izvedena iz jednoga jedinog snimka, a rezultat će biti toliko precizan da će snimljeni pejzaž iščeznuti i prepustiti dominaciju Mobiusovoj traci koja čini spojeni rad. Na kraju, elegična snimka Davora Sanvincentija posveta je svim preuzetim slikama, svim posuđenim starim fotoaparatima, svakom zamućivanju sadržaja – snimljena više od osamdeset godina starim fotografskim aparatom na filmu kojemu je istekao rok trajanja, analogni je medij vidljivom učinio samu auru umjetničkog djela, u iskrivljenom i nepredvidivom procesu tehničke reprodukcije.
Rastezljiva i terminološki otvorena koncepcija, zasnovana na negaciji uvriježenih zadaća i funkcija fotografije, dovoljno je široka da obuhvati većinu umjetničkih strujanja od kasnih šezdesetih naovamo, kao i djelovanje mlađih generacija. Kako postavlja niz pitanja o fotografskoj slici i njezinoj poziciji danas, s pogledom na eksperimentalno naslijeđe ranijih godina, veseli najava da će sljedeći broj časopisa Život umjetnosti biti posvećen istraživanju čiju je fazu predstavila izložba Nulta točka značenja i da će u njemu biti objavljeni dragocjeni intervjui s autorima. Konačno, koliko god da je koncepcijski gusta i pojmovno raskošna, izložba je u postavu vrlo prohodna i saglediva, što se duguje uspješnom radu studija Dva plus. Ipak, zbog prohodnosti se nije reducirao interpretacijski materijal – svim su radovima pridruženi intervjui s pojedinim autoricama i autorima, smješteni u diskretnim drvenim kutijama, u postav izložbe bila je uključena i malena čitaonica, a na samom ulazu video dokumentacija (možda je samo ona unutar postava predstavljala test za znatiželju i snagu volje promatrača).
Priča izložbe Nulta točka značenja raspreda se između strogih land art eksperimenata Marijana Molnara, u kojima fotografija objedinjuje funkciju i medija i sredstva izvedbe rada, i na kraju njegove dokumentacije, te ciklusa Prizori bez značaja Borisa Cvjetanovića. U ovim posljednjima značenje struji između odsutna značaja i od sadržaja ispražnjena prizora, a po duhu su tako bliski čuvenom polaroidu Daniela Boudineta o kojemu Barthesova Svijetla komora govori ne spominjući ga. Unatoč značajnom povijesnoumjetničkom segmentu te uspostavi i detekciji kontinuiteta i naslijeđa, izložba više nego što klasficira, stilski određuje, otkriva ishodišta i kasnije razvoj, na vidjelo iznosi jedan od slojeva u kojemu je, slobodna od narativnih, stilskih i medijskih odgovornosti, nulta točka značenja zadana i upisana.
[1] Nefunkcionalnost, termin koji Sandra Križić Roban preuzima iz teksta Annie Le Brun o fotografu Petru Dabcu i dalje razvija, odnosi se na fotografiju ‘koja ne teži ništa prikazati, koja ne pripovijeda niti iskazuje neki stav’ i neovisno od tumačenja koje će Dabac poslije dati u intervjuu s Ivanom Hanaček. Prema riječima samog fotografa, termin ima polazište u njegovu iskazu kako mu nije draga zloupotreba fotografije u modi, dizajnu, politici... Vidi Sandra Križić Roban, Na drugi pogled, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 2010., str. 34 i intervju koji su s Petrom Dabcem vodile Sandra Križić Roban i Ivana Hanaček, veljača 2011., ‘Nulta točka značenja: nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna i konceptualna fotografija u Hrvatskoj’, Život umjetnosti, 89/2011. (u pripremi).
[2] ‘Schubert Horizonti, među ostalim, reprezentiraju doslovce dva lica akta vizije. Međutim, što je unutrašnje, a što vanjsko? Os ili obruč? Pogled ili pokret?’ Leonida Kovač, Edita Schubert, Horetzky, Zagreb, 2001., str. 227.
[3] Iz uvodnog teksta Irene Gessner i Ivane Hanaček, ‘Nulta točka značenja: nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna i konceptualna fotografija u Hrvatskoj’, Život umjetnosti, 89/2011. (u pripremi).
[4] Devet reprodukcija te fotografije jedini su sadržaj prvog broja anti-časopisa Gorgona, jedne od manifestacija djelovanja grupe, čije je djelovanje do izložbe održane u tadašnjoj Galeriji suvremene umjetnosti 1977. i teksta Nene Dimitrijević bilo poznato samo uskom krugu upućenih.
[5] Jerko Denegri, ‘Fotografija kao delo umetnika’, Nova fotografija 2, Centar za fotografiju, film i TV Galerija grada Zagreba, 1976., str. 7.
[6] Iz uvodnog teksta Sandre Križić Roban, ‘Nulta točka značenja: nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna i konceptualna fotografija u Hrvatskoj’, Život umjetnosti, 89/2011. (u pripremi).
[7] Iz razgovora Gorana Trbuljaka s Ivanom Hanaček i Sandrom Križić Roban, veljača 2011., ‘Nulta točka značenja: nefunkcionalna, neprikazivačka, elementarna i konceptualna fotografija u Hrvatskoj’, Život umjetnosti, 89/2011. (u pripremi).